سمیه-بابایی-نیا

خانم سمیه بابایی نیا؛ کارشناس ارشد مشاوره خانواده و مربی راه حل محور

همکاری با نحوه همکاری دیگران

شاید خیلی اوقات پیش می آید که از بچه ها در برابر درخواست هایی که از آنها دارید انجام بدهند، نه می شنوید و به قول معروف «مقاومت» می کنند، یعنی می خواهند به نحوی از انجام آن درخواست یا کار سرپیچی کنند.

از آنجایی که طبق یکی از مفروضات اصلی درمان فشرده راه حل محور این است که انسان ها «منحصر به فرد» هستند، کلمه «مقاومت» در این بینش جایگاه ندارد. یعنی واکنش ما باعث می شود تا دیگران ترغیب شوند با ما همکاری کنند یا نه. اینکه بعد از ایجاد یک رابطه امن «با نحوه همکاری آنها همکاری کنیم» اگر ترجیح می دهند آرام تر کارهای خودشان را انجام دهند به آنها فرصت دهیم اگر دوست دارند برای اولویت بندی کارها حق انتخاب داشته باشند، به این استقلال طلبی احترام بگذاریم.
.
به عنوان نمونه از کودکتان می خواهید اتاق خودش را مرتب کند و او هر بار با لجبازی به شما می گوید، «نه» ، «نمی تونم»، «خستم». برای اینکه او را تشویق کنید تا مسئولیت این کار را بپذیرد چه کار می شود انجام داد؟.
.
پیشنهاد من این است که با همدلی می توانیم خودمان را در احساس او شریک کنیم که عزیزم گردگیری و مرتب کردن اتاق گاهی خسته کننده هستش، منم گاهی خسته میشم ولی بعد که مرتب شد واقعا حس خوبیه، می تونی از قسمتی که بیشتر دوست داری شروع کنی، گفتن نام دو قسمت و انتخاب خودش هم می تواند موثر باشد.

می شود برای ترغیب بچه ها به همکاری در کارهای منزل، جایگزین هم قرار داد. به عنوان نمونه الان یا می تونی به من کمک کنی ظرف ها رو جمع کنیم یا تکلیف خودتو انجام بدی یا……
.
خلاصه کودک باید به عنوان عضوی از خانواده انتخاب کند برای بهتر انجام شدن امور منزل، وقت بیشتر برای کنار هم بودن، انرژی و حوصله بیشتر مادر و پدر یک مسئولیت در حد توان خودش را بپذیرد تا هم اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند و هم مسئولیت پذیر تر شود.

فهیمه فتحی دولابی

خانم فهیمه فتحی دولابی؛ کارشناس ارشد مشاوره مدرسه و مربی و درمانگر راه حل محور

آدم ها هرکدام یک کتاب هستن به قطر عمرشان. هر روز از زندگی که میگذرد ، یک صفحه دیگر از کتاب زندگی آنها است که ورق می خورد. به راستی چه کسی بهتر از خودمان میداند که در هر ورق از کتاب زندگی مان چه خبر بوده است؟.

چه فکرها، چه کارها، چه احساس هایی که در فصل به فصل کتابمان ثبت شده است و چه کسی بهتر از خودمان می تواند با مرور کتابچه زندگی مان ،حال و هوای ما را درک کند؟.

و اینجاست که در درمان راه حل محور ،اهمیت این جمله برایم پررنگ تر می شود: “هرکس متخصص زندگی خودش هست” فقط گاهی در هیاهوی زندگی به قدری گیج می شویم که نمی توانیم به درستی صفحات زندگی مان را ورق بزنیم و ببینیم که هستیم؟. چه ها کردیم؟ و مطمئنا مهارت هایی داشتیم که تا به این جای کتاب پیش آمدیم.

و اینجاست که مشاوران راه حل محور به کمک می آیند تا بار دیگر به تو یادآوری کنن تو پر از منابع درونی هستی و قهرمان زندگی خودت!. فقط کمی آهسته تر بیا تا با هم ورق بزنیم کتابت را..‌.

سمیه-بابایی-نیا

خانم سمیه بابایی نیا؛ کارشناس ارشد مشاوره خانواده و مربی راه حل محور

کنجکاوی واقعی

کنجکاوی واقعی چقدر براتون آشناست؟ اصلا در موردش شنیدید؟

ذهن ما هنگام مواجهه با مسائل، آماده ارائه پیش فرض هایی زیادی است، آن هم بیشتر نوع منفی بنابراین قبل از اینکه با واقعیت موضوعات روبرو شود خودش یک سری پیش فرضها را در نظر گرفته و آماده مواجهه با آن موضوع می شود. خب ارتباطش با کنجکاوی واقعی چیست؟

بگذارید با یک نمونه، موضوع را روشن تر بیان کنم:

کار مهمی پیش آمده که نیاز دارید با همسرتان تماس بگیرید‌ ولی در دسترس نیست، چند بار تماس می گیرید ولی پاسخی نمی گیرید و در نهایت می بینید تلفن همراه همسرتان خاموش شده است. خب، افکارتان شما را به چه سمتی هدایت می کنند؟، چه پیش فرض هایی در ذهنتان نقش می بندد؟، چه هیجاناتی را تجربه می کنید؟، احتمالا منتظر بازگشت همسرتان می مانید تا نگرانی و ناراحتی تان را با سئوالات مختلف با او به اشتراک بگذارید، شاید هم….. بگذریم.

حالا ببینیم به عنوان یک فرد راه حل محور واکنش شما چه خواهد بود؟. تا زمان ورودش به منزل آرامشتان را کمی برخواهید گرداند، می گذارید افکار منفی ذهنتان ته نشین شود و پیش فرض ها کنار روند، بخش شادی و شکرگذاری مغزتان را از دیدن دوباره او که سلامت برگشته فعال می کنید. بعد از مدتی بدون اینکه قضاوتی بکنید ممکن است بپرسید کار مهمی پیش آمده بود، تلفن همراهت پاسخگو نبود، نگرانت شدم، واقعا چه پیش آمده بود؟ دوست دارم بشنوم.

این یک مورد ساده بود و حتما در زندگی روزمره بارها با موقعیت هایی مواجهه می شویم که نیاز به مدیریت شرایط داریم و با رعایت این موضع، صمیمیت، اعتقاد و صداقت بیشتر خواهد شد. افراد به خاطر قضاوتی که ناحق می دانند جبهه می گیرند، بنابراین وقتی از موضع بدون آگاهی بخواهیم خودشان برایمان صحبت کنند، کشمکش ها و تعارضات حتما کاهش خواهد یافت. تمرین کنیم تا رفتار همدیگر را با کنجکاوی واقعی ببینیم.

با ما همراه باشید.